torsdag 9 februari 2012

Anaerob träning + Skidor

Testet som vi gjorde i onsdags mätte hur bra våra muskler jobbade utan syre, s.k. anaerob träning.
Vi satte oss på en motionscykel som visade hur hårt vi arbetade, i watt.
Vi tog 7% av vår vikt och la som motstånd och drog på allt vad vi hade i 30 sekunder.
I början låg man på ca 800 watt men mot slutet hade man åkt ner till 400.
På den "korta" tiden man cyklade hinner inte kroppen transportera tillräckligt syre till musklerna och mjölksyra kommer som ett brev på posten.
Olyckligt nog höll jag ett tungt spinningspass innan och sen ännu mer olyckligt nog visade inte den där cykeln watt när jag drog på utan antal kalorier så jag fick göra om mitt test.
Hade mjölksyra upp till tänderna! Var inte på mitt bästa humör efter beskedet att det sket sig.
Jag ska nog satsa lite på anaerob träning och göra om testet om någon månad.. Alltid kul att mäta resultat.

Idag hade vi tre lektioner på schemat.. Två massage och en skid.
Vi har ingen lärare på massagen längre utan vi övar på det vi lärt oss och det fungerar bra. Vi har våran fantastiska massagebok om frågor dyker upp. Hur skulle vi klara oss? Finns bilder å allt :)

Skidlektionen med Rauno var riktigt rolig. Vi lärde oss göra upp ett spår. Alla på led, framåt marsch!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar